X

اخبار

پنجشنبه 13 بهمن 1401
تعداد بازدید: 196

شناسایی و مقابله با آفت شب‌پره برگخوار گل محمدی برای نخستین بار در قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: برای نخستین بار در شهر قم آفت شب‌پره برگخوار گل محمدی در فضای سبز یکی از مناطق مشاهده شد و به سرعت توسط کارشناسان کلینیک فنی سازمان، اقدامات شناسایی و مقابله با این آفت برای جلوگیری از گسترش آن در سطح شهر صورت گرفت.
شناسایی و مقابله با آفت شب‌پره برگخوار گل محمدی برای نخستین بار در قم

 

به گزارش واحد خبر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، پیام جوادیان با بیان اینکه اوایل آذرماه یک گزارش گیاه‌پزشکی در خصوص شناسایی آفت برگ خوار بر روی درختچه‌های گل محمدی به کلینیک فنی سازمان پارک‌ها رسید اظهار کرد: طی بررسی ها متوجه شدیم که این آفات شب‌پره بوده و لارو آن باعث مینوز شده و خوردگی روی برگ‌ها ایجاد می‌کند.  
وی ادامه داد: حشره این آفت به صورت پروانه و شب‌پره است و کرم این آفت داخل دو سطح برگ شروع به تغذیه کرده و ایجاد دالان‌های متصل به هم کرده و تکه‌های داخلی برگ را خورده و موجود خوردگی و کاهش سطح برگ گیاه و در نهایت خشکیدگی شاخ‌ ها می‌شود. 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه این آفت برای نخستین‌بار در شهر قم مشاهده شده است افزود: پس از مشاهده و اعلام آفت، به سرعت شناسایی و بررسی آن انجام شده و راهکارهای مبارزه با آن ارائه شد. 
وی گفت: از مهم‌ترین راهکارهای مبارزه با این آفت حذف علف‌های هرز اطراف فضای سبز و سپس مبارزه مکانیکی یعنی کاهش سطح برگ‌های آفت زده و در نهایت سم پاشی با سموم شیمیایی نفوذی بوده است. 
جوادیان خاطرنشان کرد: امیدواریم با مبارزه‌هایی که انجام شده این آفت از بین رفته و شاهد توسعه آن در دیگر نقاط فضای سبز شهر نباشیم؛ رصدها در نقاط دیگر برای شناسایی این آفت ادامه دارد و در صورتی که مشاهده دیگری داشته باشیم همین اقدامات انجام خواهد شد. 
وی با بیان اینکه یکی از کارهای کلینیک فنی بررسی گیاهان خریداری شده برای کاشت در فضای سبز است افزود: در گیاهان خریداری شده امسال و سال قبل چنین آفتی نداشتیم و احتمالا این آفت توسط دیگر نهادها یا شهروندان وارد شهر شده و به فضای سبز شهری سرایت کرده است.

تصاویر
  • شناسایی و مقابله با آفت شب‌پره برگخوار گل محمدی برای نخستین بار در قم
جستجو
آرشیو ماهیانه
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
نقشه