X

اخبار

شنبه 29 تیر 1398
تعداد بازدید: 1760

طرح تحقیقاتی آب شهر قم به تصویب رسید

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: طرح جامع پساب قم و طرح تحقیقاتی آب شهر قم به تصویب رسیده و وزارت کشور هم در حال تصویب این طرح است.
طرح تحقیقاتی آب شهر قم به تصویب رسید

 

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، پیام جوادیان ظهر شنبه در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت شهربازی قم اظهار داشت: فاز اول شهربازی بوستان غدیر تا ۳ ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد که در زمینه بحث محوطه سازی عملیات اجرایی آن در حال انجام است هم‌چنین بوستان علوی هم بعد از ۴ سال پیگیری اکنون مسئولیت آن به سازمان پارک‌ها و فضای سبز واگذار شده است.

به گفته او، با رایزنی با بخش خصوصی دستگاه‌های شهر بازی ۷۲ تن هم از سوی موسسه شاهد که زیر نظر بنیاد مستضعفان و جانبازان است در حال پیگیری است ولی به دلیل نوسانات ارزی تفاهم نامه ای هنوز منعقد نشده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اظهارداشت: مشکل اساسی ما سنگ اندازی گمرگ قم است که دستگاه‌های خریداری شده برای شهربازی قم را در گمرگ نگه داشته و ترخیص نمی‌کند با توجه به پیگیری و رایزنی‌هایی که انجام شده هنوز این دستگاه ها در گمرگ هستند و گمرگ قم با این کار، ضربه بزرگی به گردشگری و مردم قم زده است.

اجرای ۵ پروژه تحقیقاتی

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث پروژه های تحقیقاتی ۵ پروژه با مراکز علمی در حال اجرا داریم که شامل بهره گیری از روش‌های مهم شناسایی گونه های سازگار با اقلیم شهر قم است که پروژه ای ۳ ساله می باشد و تا بهار سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید این پروژه با همکاری مرکز تحقیقاتی منابع طبیعی قم در حال اجرا است.

جوادیان اظهارداشت: طرح جامع پساب قم و طرح تحقیقاتی آب شهر قم به تصویب رسیده و وزارت کشور هم در حال تصویب این طرح است اکنون طرح آن ابلاغ و کتاب آن به عنوان نقشه جامع شهر قم استفاده خواهد شد هم‌چنین طرح جامع کمربند سبز قم طرح مطالعاتی آن با شهرداری در حال جمع بندی است و حدود ۱۷ هکتار این کمربند در آینده اجرا و آبروی شهر قم خواهد بود.

 

وجود ۷۲ بوستان و ۳۵۵ پارک در استان کویری قم

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: در مجموع در استان قم ۷۲ بوستان شهری و ۳۵۵ پارک وجود دارد که از سال ۹۴ تا سال جاری ۸۳ پارک به پارک شهری قم اضافه شده است هم‌چنین ۲۴ میلیون و ۲۱۰ هزار مترمربع مساحت کل فضای سبز استان قم می‌باشد که در اختیار شهرداری قرار دارد و ۱۸ میلیون و ۷۴۰ مترمربع هم کمربند سبز و پارک های جنگلی در استان ایجاد شده است.

او با اشاره به پروژه ۱۰۰۰ هکتاری قم که از سال ۹۵ پیشنهاد و به تصویب رسیده گفت: در سال ۹۶ برای این پروژه مبلغی به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال اختصاص و امسال هم ۲۰۰ میلیارد ریال برای این عرصه در نظرگرفته شده است، این پروژه دارای فازهای متعدد و مهمی است که فاز اول آن بوستان کوثر با ۷۵ درصد پیشرفت کار، فاز دوم باغ پرندگان با ۷۵ درصد پیشرفت و هم‌چنین بوستان شهدای گمنام که در حال تکمیل است.

جوادیان افزود: فاز بوستان قصر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و فاز بوستان کوهسار سال گذشته ۶ پیمانکار داشت که به دلیل نوسانات ارزی انصراف دادند با توجه دادن به شرایط بودجه و منابع مالی این پروژه ۱۰۰۰ هکتاری تا ۳ آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته او، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و اهمیت بحث بهره وری از منابع آبی استان، دو قرارداد خرید لوله و اتصالات به ارزش ۱۵ میلیارد تومان منعقد گردید.

 

توسعه بوستان‌های بانوان در قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بوستان‌های بانوان در قم اظهار داشت: در منطقه یک ۱۹ متر مربع بوستان کنار بوستان طاووس در حال احداث است، در منطقه ۳ هم بوستان ارغوان با بودجه خوبی در حال بهره برداری است، هم‌چنین در منطقه ۴ بوستان مهم نرگس که ۱۲ هزار هکتار وسعت دارد و اصلی ترین بوستان بانوان قم به شمار می‌رود، احداث شده است.

جوادیان افزود: در منطقه ۵ در خیابان کلهری هم ۷ هزار هکتار بوستان برای بانوان در نظر گرفته شده که طراحی آن در حال انجام است و در منطقه ۶ خیابان کارگر بوستانی سال گذشته به بهره برداری رسیده و مورد استفاده بانوان قرار گرفته است.

به گفته او، در منطقه ۷ برای احداث قسمتی از بوستان نجمه قراردادی بسته شده و در شرف اجراست و در هسته مرکزی شهر هم ۱۱ هزار متر مربع بوستان به نام پروانه در خیابان مسلم هم زمان با هفته کرامت افتتاح شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: با توجه به تراکم جمعیت در هر منطقه قرار است ۲ بوستان بانوان احداث شود.

 

مدیریت مصرف آب در افزایش سرانه فضای سبز

جوادیان بیان کرد: با توجه به شرایط آبی سختی که استان قم با آن روبرو است رویکرد اصلی ما در توسعه فضای سبز شهری مدیریت و بهره وری از آب است در این زمینه سالانه ۵۰ هکتار آبیاری قطره‌ای را اجرا و در ۹۲ درصد بوستان غدیر این آبیاری اجرا شده است در فضای سبز جنگلی تا ۹۰ درصد آبیاری تحت فشار و در فضای سبز شهری ۸۰ درصد از آبیاری تحت فشار استفاده شده است و در ۴۷ پارک شهری آبیاری کاملا از آب شرب خارج شده است.

به گفته او، ۱۲ درصد مصرف آب کاهش یافته است و با بکارگیری گل های زینتی سازگار با اقلیم قم هزینه های کاشت گل های زینتی شهری هم کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: در قم ۲ ایستگاه تصفیه پساب وجود دارد و در بحث تضفیه خانه جامع در مرحله اجرایی فاز دوم آن قرار داریم مهندسین مشاور  به صورت تخصصی با این پروژه همکاری دارند و نوع فعالیت آن ۳۰۰ لیتر در ثانیه است همچنین به دلیل نوسان قیمت تنها ۵ کیلومتر خط انتقال تضفیه خانه زلال راه اندازی شده است.

او گفت: تاکنون ۱۳ میلیارد تومان برای این تضفیه خانه در نظر گرفته شده است و قرار است ۸ میلیارد تومان هم برای امسال تخصیص یابد.

تصاویر
  • طرح تحقیقاتی آب شهر قم به تصویب رسید
جستجو
آرشیو ماهیانه
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
نقشه