X

اخبار

شنبه 30 تیر 1403
تعداد بازدید: 43

مقالات همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر (شماره 1)

مقالات همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر
مقالات همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر (شماره 1)

 

مقالات همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر

بررسی چالشهای آبیاری فضای سبز شهری با استفاده از پساب در شهر حاشیه کویری قم
عبدالهادی مطهری
واژگان کلیدی: تصفيه خانه متمرکز فاضلاب، پساب، فضاي سبز شهري، حاشيه کویر
در اقصی نقاط دنيا استفاده از پساب به عنوان یك منبع آب جایگزین، افزایش یافته است. رویكرد جهانی، نشان دهنده افزایش روزافزون استفاده از این منبع غيرمتعارف براي مصارف مختلف از جمله آبياري فضاي سبز شهري در کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه است. جانمایی تصفيه خانه هاي فاضلاب بر اساس اطلاعات حاصل از مطالعات پایه، ارزیابی محل و چگونگی استفاده مجدد از پساب، به دو روش متمرکز و غير متمرکز صورت می گيرد.در این ميان نوع و مكان استفاده مجدد از پساب در شهرهاي بزرگ از مهمترین مسائل فنی، اقتصادي و دغدغه هاي اجتماعی اینگونه طرح ها است. در این پژوهش به بررسی چالشهاي استفاده از پساب ناشی از تصفيه خانه متمرکز شهر قم جهت استفاده در فضاي سبز شهري پرداخته شده است. سيستم متمرکز فعلی اگرچه مزایایی به همراه دارد، ولی امكان استفاده بهينه از پساب به علت مشكلات بهره برداري و انتقال 32 کيلومتري فاضلاب به تصفيه خانه و همچنين ظهور تقاضا هاي جدید در نقاط دیگر شهر را ندارد. با بررسی فنی و اقتصادي گزینه هاي مختلف بر اساس نياز هاي آبی جدید و کاربریهاي مختلف منطقه ، امكان سنجی احداث تصفيه خانه غير متمرکز، به منظور رفع چالشهاي آبياري فضاي سبز شهري و تامين نيازهاي صنایع فولادي شهرک سلفچگان مورد تایيد است. حاصل بررسی اطلاعات شهري قم بيانگر آنست که براي استفاده بهتر از پساب تصفيه شده در فضاي سبزي خصوصا شهرهاي حاشيه کویر، به کارگيري تصفيه خانه غير متمرکز در محدوده شهرک پردیسان قم الزامی است.
دانلود

معرفی برخی از گیاهان ماسه دوست بومی در طراحی فضای سبز شهرهای بیابانی
گلنوش سوارتندرو ، علي سلیمي ، مهدیه شاکر 
کلید واژه: بادشكن زنده، بيابان، پوشش گياهی، فرسایش بادي، ماسه زار
قرارگيري ایران در کمربند خشك دنيا، باعث شده 33 استان کشور در شرایط بيابانی به سر ببرد. در این استان ها بارندگی بسيار کم و پوشش گياهی پراکنده است که سبب ایجاد پدیده مخرب فرسایش بادي شده است. این پدیده می تواند منجر به تعطيلی مدارس، لغو پرواز هواپيماها، اخلال در عملكرد نيروگاه هاي برق، کاهش منابع آب، اختلال در سيگنال هاي تلویزیونی و افزایش تعداد مراجعات به کلينيك ها به دليل مشكلات تنفسی می گردد و خطر بزرگی براي کشاورزي، جاده ها، راه آهن ها و سامانه هاي ارتباطات و مواصلاتی بوجود می آورد. به منظور کنترل فرسایش بادي، راهكارهاي مختلفی مطرح شده است. از جمله آن، استفاده از روش هاي بيولوژیك مانند بادشكن ها است. انتخاب گونه گياهی سازگار در طراحی بادشكن زنده به شيوه اي که بهترین عملكرد را در کاهش سرعت باد داشته باشد، از اهميت زیادي برخوردار است. به رغم محدودیت هاي طبيعی حاکم بر ماسه زارها و گرد و غبارهاي ناشی از آن گونه هاي نسبتا متنوعی به صورت پراکنده در این مناطق مستقر شده اند، شناسایی ویژگی هاي فيزیولوژیكی و فنولوژیكی آن ها می تواند ما را در انتخاب نوع گونه و نحوه استقرار آن ها یاري کند. با
توجه به اهميت ماسه زارها در ایجاد گرد و غبار در این پژوهش به معرفی برخی از گياهان ماسه دوست که به عنوان بادشكن قابل استفاده است مانند شور ماسه دوست، عروس ماسه زار و ... پرداخته می شود. پيشنهاد می شود در صورت کنترل فرسایش بادي با استفاده از بادشكن زنده، منطقه مورد نظر بررسی و گياهی که مطابق شرایط اکولوژیكی و اقليمی منطقه باشد انتخاب شود تا عملكرد بهتري داشته باشد.
دانلود

بهبود تحمل به خشکی در چمن چمانواش بلند با بکارگیری تنظیم کننده سالیسیلیک اسید و اعمال پیش تیمار تنش خشکی
مریم صفاری، محمد مهدی مجیدی
واژگان کلیدی: خشكی، چمانواش بلند، ساليسيليك اسيد، پيش تيمار ،)SA(
خشكی از مهمترین تنشهاي غير زیستی است که رشد و توليد گياهان زراعی را تحت تاثير قرار میدهد. این پژوهش با هدف مطالعه پيامدهاي بكارگيري ساليسيليك اسيد تحت تنش خشكی و رخداد پيش تيمار تنش خشكی در مقایسه با یكبار تنش خشكی بر روي صفات مورفولوژیك و فيزیولوژیك در ژنوتيوهاي چمانواش بلند انجام شد. براي این منظور، هشت ژنوتيو چمانواش بلند 21 ( تحت پنج سطح تنش خشكی MS 21 و 1 MOP ،11MS1 ،11MOP ،3MS1 ،3MOP ،1MS1 ،1MOP( به صورت تجزیه مرکب یك آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در گلخانه مورد )H2D و 2 ،D2 ،D1t2D2 ،D1t1D2 ،C( بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که تنوع قابل ملاحظهاي در ژرم پلاسم مورد مطالعه و سطوح تنش خشكی از نظر بيشتر عملكرد علوفه، رنگدانه هاي ،RWC ، ارتفاع بوته )D صفات مورفولوژیك و فيزیولوژیك وجود دارد. در تيمار یكبار تنش خشكی ) 2 فتوسنتزي ، فعاليت آنزیمهاي کاتالاز و پراکسيداز کاهش یافته در حاليكه عملكرد علوفه در ریكاوري، محتواي پرولين، فعاليت آنزیم ارتفاع بوته در ،RWC همزمان با تنش خشكی باعث افزایش SA آسكوربات پراکسيداز در مقایسه با شاهد افزایش یافتند. محلول پاشی ریكاوري و اکثر صفات فيزیولوژیك شد، در حالی که اثرات منفی بر روي عملكرد علوفه داشت. در سطوح پيش تيمار تنش خشكی افزایش نشان دادند. نتایج )D و بسياري از صفات فيزیولوژیك در مقایسه با تيمار یكبار تنش خشكی ) 2 RWC ،)D1t2D و 2 D1t1D2( 11 در کليه سطوح تنش خشكی که می توان از آن در توسعه ارقام مصنوعی استفاده کرد. MS حاکی از برتري ژنوتيو 1 PCA 
دانلود

بررسی خواب و جوانه زنی بذر در درختچه بومی پنج انگشت
مریم انصافجو ، حسین بتولي
واژه های کلیدی : تكثير جنسی، پنج انگشت، جوانهزنی، خواب بذر.
درختچه پنج انگشت از گياهان بومی مهم بوده که با وجود سازگاري به آب و هواي گرم و خشك کشور مطالعات چندانی در ایران 2 گونه گياه درختچه اي میباشد. )Labiatae( در خصوص تكثير آن صورت نگرفته است. جنس پنج انگشت متعلق به خانواده نعنائيان درختچه اي در نواحی خشك و نيمه خشك مرکزي کشور میبا شد که به دليل Vitex pseudo-Negundo(Hausskn.) Hand-Mzt. گونه منظر زیباي سرشاخه هاي گل دار آن، توانمندي مناسبی را براي منظرسازي فضاي سبز شهري دارد. در تكثير زایشی، چهار تيمار سرمادهی، در 9 CRD اسيد، آب داغ و خراش دهی مكانيكی بر روي بذرهاي این گياه در سينی نشاء انجام شد. نتایج آماري در قالب طرح آزمایشی تكرار مورد آناليز قرارگرفت. صفات مورد ارزیابی و اندازهگيري در تكثير بذر عبارت بودند از: درصد جوانهزنی، تعداد روز تا جوانهزنی، درصد استقرار گياهچه و ميانگين ارتفاع گياهچه. نتایج نشانداد که تمام تيمارهاي این آزمایش به غير از آبداغ بر شكستن خواب بذر اثر مثبت داشتهاند و سرمادهی 66 و 46 روز کمترین تعداد روز تا جوانهزنی را موجب و تفاوت آنها با شاهد معنیدار بوده است. 
دانلود

استفاده از فناوری نانو آفت کشها در جهت هوشمندسازی و حفظ محیط زیست
نرگس کریمي، مهدی خانی، سیدسعید احمدی، امیرحسین خسروی، محمد علیجاني
کلمات کلیدی: آفت کش، نانو کپسول، محيط زیست
در کشاورزي سنتی، طيف وسيعی از آفت کش هاي شيميایی و بيولوژیكی براي کنترل قارچ ها، ویروس ها، حشرات، نماتدها و انگل ها استفاده می شود که استفاده نادرست از آنها منجر به مقاومت پاتوژن ها و آلودگی محيط زیست می شود. بنابراین باید آفت کش ها یا مواد جدیدي توليد شود که بتواند آلودگی محيط و مقاومت پاتوژن هاي ناشی از آفت کش هاي سنتی را کاهش دهد. نانوتكنولوژي در دهه هاي اخير در زمينه هاي مختلف از جمله صنایع غذایی، داروسازي، آفت کشها و..... رشد قابل توجهی داشته است. نانو آفت کش ها به دليل سطح بالاتر، تحرک و حلاليت بيشتر و همچنين سميت کم که منجر به امكان حذف حلال آلی می شود، موثرتر از آفت کش هاي معمولی هستند. همچنين باعث کنترل رهایش آفت کش ها از نانو ذرات، حفاظت آفت کش ها در برابر عوامل محيطی مانند نور و گرما، کاهش غلظت مصرفی وعدم بروز مقاومت آفات به آفت کش ها می شود . نانوفرمولاسيون ها، نانوامولسيون ها و نانو کپسول ها تكنيك هاي مختلفی مبتنی بر فناوري نانو هستند که براي کنترل آفات استفاده می شوند. در این مقاله به استفاده از فن آوري نانو در ساخت آفت کش و اثرات بهينه آن در مقایسه با نوع معمولی آن می پردازیم.
دانلود

 

 

 

تصاویر
  • مقالات همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر (شماره 1)
جستجو
آرشیو ماهیانه
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
نقشه