X

اخبار

چهارشنبه 27 تیر 1403
تعداد بازدید: 44

ساخت نخستین بوستان اختصاصی ویژه کودکان اتیسم در قم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم از ساخت نخستین بوستان اختصاصی ویژه کودکان اتیسم در قم خبر داد.
ساخت نخستین بوستان اختصاصی ویژه کودکان اتیسم در قم

 

به گزارش واحد خبر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم پیام جوادیان اظهارداشت: جانمايی و فنس‌كشی محدوده اختصاصی ويژه كودكان اتيسم و خانواده‌های آنان در كميته فنی و تصويب طرح‌ها انجام شده است.
وی افزود: یکی از مهمترین ماموریت‌های شهرداری ارائه خدمت به همه گروه‌های جمعیتی به‌خصوص افراد دارای معلولیت می‌باشد که در قوانین بالادستی شهرداری نیز بر آن تاکید شده است.
وی گفت: تجهیزات و امکانات این بوستان تقریبا شبیه سایر فضاهای بازی کودکان است اما برای تفریح و شادی افراد مبتلا به اتیسم مناسب‌ سازی شده تا در زمان بازی اتفاقی برای آنها رخ ندهد.
وی با بیان اینکه می‌توان با ارائه آموزش‌های مختلف عوارض این بیماری را کاهش داد، گفت: این کودکان نیاز به آموزش‌های خاص دارند و با معرفی آموزگاران و مشاوران مخصوص این کودکان از سوی انجمن اتیسم می‌توانند دراین فضا خدمت کنند.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم عنوان کرد: شهرداری در نظر دارد همزمان با مناسب سازی معابر و بوستان‌ها برای افراد دارای کم توان جسمی و حرکتی، بخشی از برخی بوستان‌های خود را برای بیماران خاص و ویژه اختصاص دهد.
وی با تأکید براینکه همه کودکان باید به فرصت‌های برابر برای بازی و تفریح دسترسی داشته باشند، افزود: نخستین فضای بازی ویژه کودکان اتیسم در بوستان فدک  متناسب با شرایط کودکان اتیسم برای احیای حقوق شهری این افراد و رعایت عدالت و به منظور تقویت نشاط و شادابی و ارتقا شرایط روحی و سطح تعاملات اجتماعی این کودکان مناسب‌سازی شده است.
جوادیان ادامه داد: می‌توان از ظرفیت نهاد‌هایی همچون بهزیستی، آموزش و پرورش و علوم پزشکی در کنار سمن‌های فعال در این حوزه به بهترین نحو استفاده کرد.
وی اظهارداشت: افراد مبتلا به طیف اتیسم اغلب رفتارهای تکراری و یا علاقه به چیزهای خاص نشان می‌دهند و در برقراری ارتباط با دیگران به روش‌های کلامی و غیر کلامی مشکل دارند. بعضی از آنان نیز حساسیت بالایی در شنوایی، بینایی و لمس دارند. البته شدت شرایط متفاوت است.
گفتنی است تعداد مبتلایان به اتیسم در ایران بین ۸۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون نفر برآورد می‌‎شود که حدود یک و نیم تا دو درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و در شهر قم بیش از ۲۰۰ کودک مبتلا به اتیسم شناسایی شده است.
براساس گزارش وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به اختلال اتیسم هر سال رو به افزایش است لذا ضرورت دارد دسترسی شهروندان مبتلا به این اختلال به خدمات سلامت محور، توانبخشی، فرهنگی، آموزشی و ... افزایش یابد تا کیفیت زندگی این دسته از شهروندان نیز ارتقا یابد.

تصاویر
  • ساخت نخستین بوستان اختصاصی ویژه کودکان اتیسم در قم
جستجو
آرشیو ماهیانه
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
نقشه