X

اخبار

چهارشنبه 27 تیر 1403
تعداد بازدید: 32

آغاز عملیات شستشوی فوری درختان / شهروندان برای نجات درختان کمک کنند

ابوالفضل مهدی نیا، معاون فنی و اجرایی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: با توجه به بروز گرد و غبار در روزهای گذشته و لزوم شست و شوی درختان، این عملیات در معابر اصلی شهر از امروز آغاز می شود.
آغاز عملیات شستشوی فوری درختان / شهروندان برای نجات درختان کمک کنند

 

به گزارش واحد خبر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم؛ ابوالفضل مهدی‌نیا گفت: متأسفانه پدیده گرد وغبار در چند سال اخیر شدت گرفته و در چند روز اخیر هم شاهد یکی از بدترین وضعیت‌های این پدیده در سال‌های اخیر در شهر قم بودیم.
وی افزود: این پدیده آثار زیان‌باری بر فضای سبز شهری دارد که از مهم‌ترین اثرات زیان‌بار گرد وغبار روی گیاه می‌توان به کاهش راندمان فتوسنتز، اختلال در رشد و نمو گیاه، ایجاد تنش، خشکی، صدمه به بافت گیاه ناشی از ضربات شن و خاکی که معمولا اختلاف دمایی هم با گیاه دارد و در لحظه برخورد با گیاه این اختلاف دمایی و شدت ضربه می‌تواند به سطح برگ آسیب برساند.
وی ادامه داد: این پوشش گرد وغبار باعث کاهش تنفس و فتوسنتز و همچنین شیوع آفات و بیماری‌ها در گیاه می‌شود لذا لازم است که در حداقل زمان و با دقت کافی عملیات شستشوی این گیاهان انجام شود تا این گرد وغبار از سطح سبز گیاه، شسته و خارج شود و دوباره گیاه بتواند فرایند فتوسنتز طبیعی خود را انجام دهد و از شیوع آفات و بیماری روی گیاه جلوگیری شود.
معاون فنی و اجرایی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قم اظهارداشت: سالانه عملیات شست وشوی درختان و درختچه‌ها چندین بار در فصل تابستان انجام می‌شود اما در سال جاری به علت حجم زیاد گرد وغبار ضرورت دارد که این اتفاق با دقت و حجم بیشتری انجام شود.
وی عنوان کرد: شست وشوی درختان هزینه زیادی را برای مدیریت شهری به دنبال خواهد داشت اما ضرورتی هست که باید انجام شود.
وی گفت: عملیات شست وشوی گیاهانی که  روی بافت سبز صمغ، رزین یا شیرابه کمتری دارند با آب هم امکان‌پذیر است و نیازی به مواد شوینده ندارد اما در گیاهان دارای صمغ مانند سوزنی برگان که صمغ آنان باعث چسبیده شدن ذرات گرد و غبار به سطوح برگی می‌شود لازم است که با مواد شوینده شسته شوند. 
مهدی‌نیا افزود: معمولا از مواد شوینده با ترکیب و دوز مناسب برای این منظور در فضای سبز استفاده می‌شود و تلاش داریم با اقدام به موقع از اختلال در چرخه رشد گیاهی جلوگیری شود و همچنان فضای سبز شاداب و خوبی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: با توجه به مساحت زیاد فضای سبز شهری و درختان پراکنده در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی امکان دارد زمان کافی برای اقدام در اختیار ما نباشد لذا از شهروندان عزیز درخواست داریم دراین راستا با شستشوی درختان و درختچه‌های نزدیک منازل و فروشگاه‌های خود در کوچه‌ و خیابان‌های فرعی کمک کار ما باشند.
وی عنوان کرد: بهتر است عملیات شستشو به صورت کامل و با سراپاش انجام تا سطوح برگی کامل شسته و گرد و غبار از سطح گیاه برطرف شود و اختلالی در رشد گیاه ایجاد نشود. 
معاون فنی و اجرایی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قم با بیان اینکه این کمک شهروندان به حفظ فضای سبز شهری کمک شایانی می‌کند، گفت: از همه شهروندانی که در راستای خدمات‌‌رسانی بهتر یار و یاور ما هستند تقدیر و تشکر می‌کنم

تصاویر
  • آغاز عملیات شستشوی فوری درختان / شهروندان برای نجات درختان کمک کنند
جستجو
آرشیو ماهیانه
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
نقشه