X

اخبار

دوشنبه 20 شهریور 1402
تعداد بازدید: 115

بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی توسعه کاشت درختان میوه در سطح شهر

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: با حضور دکتر وظیفه‌شناس از کارشناسان برجسته علوم باغبانی در کشور فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی توسعه کاشت درختان میوه در سطح شهر مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی توسعه کاشت درختان میوه در سطح شهر

 

به گزارش روابط عمومی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به بررسی چالش‌های استفاده از درختان میوه و فرصت‌ها و تهدیدهای آن اظهار کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص استفاده از درختان میوه در فضای سبز شهری و رویکرد عمومی ای که در این زمینه وجود دارد به این نتیجه می رسیم که در نگاه اول استفاده از این درختان فرصت‌های بسیاری برای شهر ایجاد می کند اما در نگاه دوم چالش‌هایی وجود دارد که برای استفاده کامل از ظرفیت این درختان باید بررسی های دقیقی صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه در کنار اهداف اکولوژیک و زیبایی شناختی فضای سبز شهری، اهداف دیگری نیز همچون کارکردهای اقتصادی مد نظر است افزود: در مدیریت فضای سبز شهری رسیدن به حداکثر بهره وری از اهداف اصلی و جزو سیاست‌های کاری مدیریت شهری است و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف قدم برداشتن در راستای کارکرد اقتصادی فضای سبز شهری است و در این زمینه تولید میوه، گیاهان دارویی و چوب می تواند همین نقش را ایفا کرده و ما را در رسیدن به هدف اصلی کمک کند.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: البته اگر به صورت کارشناسی نشده حرکت کرده و فرصت ها و تهدیدها را به درستی رصد نکنیم ممکن است در سالیان آینده این تهدیدها آسیب خود را به فضای سبز وارد کند.
وی با بیان اینکه برای استفاده از درختان میوه در سطح شهر علاوه بر مطالعات انجام شده، ارتباط نزدیک‌تری با حوزه دانشگاهی و اساتید برجسته کشور برقرار شده و تلاش کردیم از این افراد استفاده بیشتری داشته باشیم خاطرنشان کرد: دکتر وظیفه‌شناس از اساتید برجسته علوم باغبانی هستند که بسیار شناخته شده بوده و تجربیات خوبی در این زمینه دارند و از ایشان دعوت شده تا از تجربیات ایشان در این زمینه استفاده شود.
جوادیان اضافه کرد: در همین راستا دو کارگاه پرورش درخت انار و پرورش درخت پسته با حضور کارشناسان فضای سبز شهری و کارشناسان بخش خصوصی برگزار شد و امیدواریم بتوانیم از این درگاه شاهد انتقال تجربیات ایشان به بدنه کارشناسی استان باشیم.
وی با بیان اینکه در جلسه‌ای با حضور دکتر وظیفه‌شناس و کارشناسان فضای سبز فرصت‌ها و تهدیدهای استفاده از درختان میوه در سطح شهر مورد تبادل نظر قرار گرفت اظهار کرد: در این جلسه گونه‌های سازگار با مناطق خشک و مشابه قم مورد بررسی قرار گرفت که از آن جمله درختان انار، پسته، توت، انجیر و گل محمدی بود.
جوادیان بیان کرد: رویکرد ما این است که تا حد ممکن در راستای افزایش بهره‌وری در فضای سبز از درختان میوه استفاده کنیم تا به بهترین بهره‌وری برسیم اما آنچه که نقطه مشترک نظرات فنی است این بوده که استفاده از درختان میوه باید با رعایت نکات فنی و اقلیم و سازگاری در نقاط ممکن خصوصا در حاشیه شهر انجام شده و در کنار آن مبارزه با آفات و کنترل آن‌ها در اولویت باشد.
وی اضافه کرد: کاشت درختان میوه به صورت پراکنده در فضای سبز شهری به دلیل عدم کنترل آفات و بیماری‌ها ممکن است مشکلاتی را برای باغبانی استان ایجاد کند. در مجموع تلاش مدیریت شهری این است که زمینه‌سازی و انجام عملیات کاشت درختان میوه به صورتی باشد که به حداکثر بهره‌وری در فضای سبز شهری برسیم و تا حد ممکن چالش‌ها و محدودیت‌های علمی را کنترل کنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم.

تصاویر
  • بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی توسعه کاشت درختان میوه در سطح شهر
جستجو
آرشیو ماهیانه
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
نقشه