X
پنجشنبه 08 دی 1401
تعداد بازدید: 90

تنها ۸ درصد از مساحت کشور جنگل دارد

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه نباید با پوشش گیاهی و حیات‌وحش بی‌رحمانه برخورد شود گفت: تنها هشت درصد از مساحت کشور جنگل دارد.
تنها ۸ درصد از مساحت کشور جنگل دارد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، رضا احمدی در بیست و نهمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز شهری کلان‌شهرهای کشور که به میزبانی قم در سالن جلسات رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در کشوری هستیم که وسعت جنگل‌ها در آن بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کنیم، مطرح کرد: مقام معظم رهبری هرسال یک درخت غرس می‌کردند ولی چندسالی است که بیش از یک درخت کاشت می‌کنند و این موضوع نشان از اهمیت کاشت نهال و درخت دارد.

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور با بیان اینکه در دین اسلام نیز به موضوع کشت درخت توجه بسیاری شده است، عنوان کرد: ایران رتبه چهل و دوم توسعه گازهای گلخانه‌ای در جهان را دارد و این موضوع در نابودی جنگل‌ها تأثیر بسیاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه نباید با حیات وحش و پوشش گیاهی بی‌رحمانه برخورد کنیم، افزود: هر چیزی که ساخته دست بشر است زائده‌هایی دارد که در آینده زندگی خودمان را به خطر می‌اندازد.

احمدی با بیان اینکه ۵۶ کشور در جهان دارای جنگل هستند، تصریح کرد: در ایران تنها هشت درصد از مساحت کشور جنگل وجود دارد که در رده آخرین کشورهای دارای جنگل محسوب می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در این راستا طرح ویژه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است، یادآور شد: بیش از ۷۰ سازمان عضو این طرح هستند و اگر اجرایی شود طی ۴ سال، بیش از ۱ میلیون درخت و نهال کاشته خواهد شد.

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱ میلیارد نهال را داریم، ابراز کرد: امیدواریم با استفاده از این ظرفیت‌ها و توان‌های مالی بتوانیم حرکت عظیمی را در کشور آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمام استان‌ها باید طرح‌های خود را ارائه کنند، بیان کرد: باید در بحث فضای سبز از شرایط فعلی خارج شده و به آینده کشور نگاه کنیم.

احمدی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده تا سال ۲۰۴۰ ایران جزو کشورهای خشک جهان خواهد شد و باید تمام توان خود را برای جلوگیری از این اتفاق بکار بگیریم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد جنگل‌های کشور در خارج از محدوده شمال کشور قرار دارد، اظهار کرد: مقابله با کم‌آبی، مقابله با افزایش دما، مقابله با آلودگی‌ها و … ازجمله مواردی است که باید با جدیت پیگیری شود.

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه موانع و محدودیت‌ها در ذهن انسان‌ها وجود دارد، عنوان کرد: باید با صرف فعل خواستن تمام محدودیت‌ها را کنار بزنیم تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

تصاویر
  • تنها ۸ درصد از مساحت کشور جنگل دارد
درباره ما

با ما از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید. سوال‌ها، پیشنهادها و انتقادات شما برای ما مهم بوده و ما تمام تلاش خود را برای کمک به شما به کار می‌گیریم.

 
ملاقات عمومی با مدیر عامل